Genç işsizliği artıyor.
Beraberce Neet tanımına yakından bakalım. NEET (not in employment, education, or training). Dilimize çevirdiğimizde “ne eğitimde ne istihdamda” anlamına geliyor. Ne eğitimde ne istihdamda ne yetiştirmede… Gençlerin önemli bir kısmı sadece işsiz kalmıyor aynı zamanda işsizliğe bürünüyor. Çoğu ailesiyle yaşayıp onların ekonomik himayesinde yaşıyor. Peki bunun nedeni ne?
Gençler kendilerini hayatta tutacak anlamlı uğraşlarını çok geç tanıyor ve onları hayat boyu suyun üstünde tutabilecek yatkınlıklarıyla ilgili deneyimler için gecikiyorlar. Gençler iş aramaya başladıklarında ortalama başarı gösterebilecekleri sektörlerde düşük ücretli çalışmayı tercih etmiyorlar. Kurumlara olan güvensizlik, sosyal dışlanma gibi etkenler de izole bir genç yığın oluşmasına yol açıyor.
Gençlerin merak ve ilgi duyma becerileri, uzatmalı ve kısıtlayıcı eğitim sistemiyle kesiliyor. Böyle bakıldığında öğrenme ve öğrendiğini tecrübe etme arasındaki makas açıldıkça genç istihdamındaki sorunlar devam edecek diyebiliriz. Konu elbette sadece işsizlik değil. Gençlerin, iş bulma zorluğu sonucunda depresif ve aile kurma fikrine cesaretini kaybetmiş duruma gelmeleri…
Genç işsizliğini körükleyen ve büyümenin, bireyselleşmenin önündeki engel konfor arayışı…
Maladaptif, sloganlaşan beklentiyi hepiniz bilirsiniz; sevdiğim işi yapmayacaksam çalışmamım anlamı yok! Sevdiğin iş iyi olduğun iş mi, içinde olmak istediğin iş mi, sorusu aklımı kurcalıyor. Oysa işsizliği çoğaltan bu beklenti cümlesinin aksine, şu fikri sevebilir miyiz; ‘’ yaptığın işi sev ve gerçekten orada ol’’
Yeni açılan işyerlerinin artması, gençlerin eğitim sürelerince çalışmadan uzak kalması, hayallerin şişkinleştiği oranda tecrübenin cılızlaşması, uzaktan çalışma modeline bağlı istihdam azlığı, jenerasyonlar arasında iletişim ve yenilikte adaptasyon sorunlarının olması gibi nedenlerle oluşan genç işsizliği, NEET YOUTH…
Özellikle, 15-24 yaş grubunun işgücü piyasasına ilk kez giriş yaşı olması, daha önce bir iş tecrübesi ne sahip olmamaları nedeniyle işverenler tarafından ek maliyet yaratmaları yüzünden tercih edilmemeleri, işgücü piyasasını yeterince tanımamaları, eğitim sistemi ile işgücü piyasası arasında etkin bir bağın kurulamaması gibi sebepler dolayısıyla genç işsizlik oranları, genel işsizlik oranlarından iki katı yüksek olmaktadır (Dursun ve Ataç, 2009; Taş ve Bilen, 2014).
Artan göç nedeniyle genç göçmenler, engelliler, düşük gelirli ya da işsizlik sorunu yaşayan ailelerde büyüyen dezavantajlı gençlerin NEET olma ihtimali de artıyor.
Özellikle kadınların ne eğitimde ne istihdamda olma oranı erkeklere kıyasla daha yüksek.
Araştırmalar, NEET olarak geçirilen süre arttıkça iş bulma ihtimalinin azaldığına veya çalışma hayatına girildiğinde daha düşük ücretler alınabildiğine dikkat çekiyor. Bunun yanı sıra ne eğitimde ne istihdamda olmak gençlerin hem fiziksel hem de psikolojik sağlığını olumsuz etkileyebiliyor. Kaynak
İş hayatı deneyimlerinden uzak kalma aile ilişkileri ve öz saygı alanını da olumsuz etkiliyor.
Neet gençliğini azaltmak için eğitimin ardından veya eğitim sırasında sosyal temasın sürdürülmesi, istihdam edilebilirlik becerilerini geliştirmek; çıraklık veya stajyerlik, temel beceri programları gibi tasarlanmış öğrenme fırsatlarının yaratılması ile gönüllü ve orta düzeyli işgücü piyasaları oluşturulması uygulanabilir, neden olmasın?